Sparer tid med automasjon og kunstig intelligens
February 23, 2025
Foto: Jarran Flokkmann Foto

Smartere og enklere butikkdrift

Haakon Skavhaug-Flender, medgründer av FrontSystems og Weavo, forklarer: – Weavo digitaliserer tidkrevende prosesser som produktdata, ordre og supplering, og kobler butikker og leverandører sammen for mer effektiv drift. Med Weavo blir butikkdriften smartere og enklere. Med avansert AI-teknologi automatiserer vi tidkrevende oppgaver som registrering av produktdata, varebeskrivelser, bilder og pakksedler. Dette betyr at nye varer automatisk kategoriseres og integreres i butikkens eksisterende systemer – helt uten manuell innsats.

– Weavo digitaliserer tidkrevende prosesser og gjør butikkdrift smartere og enklere, sier Haakon Skavhaug-Flender i Weavo. Foto: Weavo

 

Lavere kostnader og mer fornøyde kunder

Flere motebutikker har allerede tatt i bruk Weavo, og for butikker som Olivias Verden og Aandahls har Weavo blitt en sentral del av hverdagen.

Weavo sørger for at varene kommer raskt på plass i hyllene, samtidig som det gir de ansatte mulighet til å bruke mer tid på kunder og salg. Hvis butikken også har nettbutikk, blir Weavo enda mer verdifull. Den leverer automatisk bilder, GTIN-koder og produktbeskrivelser rett til nettbutikken.

– Ved å koble butikker og leverandører digitalt sammen, skaper Weavo en mer effektiv hverdag, og bedre samarbeid i hele verdikjeden. Resultatet er lavere kostnader, færre utsolgte varer og mer fornøyde kunder, sier Haakon Skavhaug-Flender.

 

Fra bakrom til butikk hos OliviasVerden

Jenny Ørjavik, daglig leder og eier i Olivias Verden, har funnet en smartere måte å drive butikkene sine på. Med fem motebutikker er tid en knapp ressurs, og Weavo har blitt en digital assistent som forenkler hverdagen, reduserer kostnader og øker salget.

– Allerede fra første dag sparte vi én time per butikk under de mange varemottakene, forteller Jenny. – Det gir oss tid til å fokusere på det som betyr noe: kundene våre.

Et klassisk problem for mange butikker er varer som blir liggende på lager. Med Weavo får Jenny og teamet hennes bedre oversikt og raskere vareflyt. Leveranser registreres automatisk i kassasystemet, og det er ikke lenger nødvendig å skrive ut prisetiketter. – Nå kan vi fylle opp varer mens kundene er i butikken, forteller Jenny. – Det betyr mindre stress for de ansatte og bedre service for kundene.Vi behøver ikke lenger drive med varepåfylling før eller etter stengetid, det gjør vi nå i åpningstiden.

 

Enkelt å bruke, stor effekt

For Jenny var enkelhet avgjørende.

– Vi er ikke eksperter på teknologi, men onboardingen med Weavo var lekende lett. Alt fungerer automatisk og tilpasses våre eksisterende systemer, forklarer hun. Selv uten nettbutikk ser hun verdien av Weavo, men for butikker med netthandel er det en "nobrainer." – Systemet leverer alt fra produktbilder til GTIN-koder –essensielt for en effektiv nettbutikk, sier Jenny

Teknologi som gjør en forskjell

Weavo bruker AI-teknologi for å automatisere tidkrevende oppgaver som produktdataregistrering. Ifølge Jenny finnes det ingen andre løsninger som er like helautomatiske.

– Det har virkelig gjort livet lettere for oss i Olivias Verden. Nå kan vi bruke mer tid på kundene og mindre tid foran skjermen, sier hun.

  

En ny hverdag hos Aandahls

Svein Arild Sættem, eier og daglig leder av Aandahls, har oppdaget hvordan teknologi kan forvandle butikkdriften. Med Weavo på laget har butikken fått en helt ny hverdag der manuelle oppgaver tar minutter i stedet for timer.

Weavo er nesten som magi, sier Svein Arild Settæm i Aandahls. Foto: Tekstilforum

– Det er nesten som magi, sier Svein. Han tenker tilbake på en leveranse fra Syversen: 30 ulike Eton-sokker som tidligere ville krevd en times arbeid. – Nå tok det bare to minutter å registrere alt, og fem minutter til å dobbeltsjekke at alt stemte. Og det gjorde det. Jeg tror det er lenge siden jeg har hatt en så stor åpenbaring!,sier han.

 

Fremtidens butikkdrift – en investering som betaler seg


Med Weavo får Aandahls frigjort tid til det som virkelig betyr noe: å møte kundenes behov.

– Før brukte vi masse tid på å registrere varer manuelt. Nå kommer produktbilder, GTIN-koder og all informasjon på plass automatisk. Det sparer oss for utrolig mye arbeid, forklarer Svein. Han ser en konkret effekt i butikken: færre ansatte trenger å bruke tid på rutineoppgaver, og teamet kan fokusere på å holde butikken i topp stand og gi kundene en enda bedre opplevelse.
For Svein er Weavo mer enn et praktisk verktøy, det er en investering i fremtidens butikkdrift.
– Vi kan bruke tiden vår på å selge og skape gode kundeopplevelser, i stedet for å punche data, sier han. Han ser store muligheter for hvordan Weavo kan utvikle seg videre, særlig for merker som Eton og Dovre, og standardvarer som skjorter, jeans og dresser. – Dette er fremtiden for slike varekategorier, sier han. –Systemet gir oss en effektiv hverdag, og vi kan stole på at alt blir gjort riktig.

Selv om Svein er imponert over hvor sømløst Weavo fungerer, understreker han viktigheten av gode sjekkrutiner.– Man må alltid dobbeltsjekke at alt stemmer, men så langt jeg kan se, er det bare å sette i gang. Dette er stort, spesielt for oss i Texcon.

 

Broen mellom leverandør og butikk

Haakon Skavhaug-Flender deler Sveins visjon: – Vi bygget Weavo for å forenkle butikkdrift. Ved å automatisere tidkrevende prosesser, styrkes samarbeidet mellom leverandører og butikker.– Tidligere måtte leverandørene navigere i blinde, avhengige av telefonsamtaler og fysiske besøk for å få innsikt i lagerstatus og behov for påfyll. Den tiden er snart forbi. Med sanntidsdata får leverandørene full oversikt over hvilke varer som selger og hva som er igjen på lager, og kan supplere automatisk. Slik sikrer vi at butikkene aldri går tomme for bestselgere, sier han

 

 

Texcon: Dette har vi jobbet for lenge

– Dette har vi ventet på i årevis. Motebransjenhar manglet en digital bro mellom leverandør og forhandler. Mens andre bransjer har standardisert varedata – med bilder, strekkoder, opprinnelsesland og materialer – har motebransjen hengt etter, sier Thomas Vethe, CEO i Texcon AS.

– Texcon har lenge sett behovet for en løsning,og nå har vi funnet aktøren som kan levere. Weavo kan endelig fylle gapet. Vi hjelper dem inn hos leverandørene for å få ballen til å rulle, og nå går det fort. Flere innser at de må være datadrevne. Første steg? Felles datagrunnlag for varer, med EAN-koder, sier Thomas og fortsetter: – Dette legger grunnlaget for et mer effektivt samarbeid mellom leverandør og forhandler. Øker vi datakvaliteten mellom medlemmer og leverandører, vil vi selge flere varer, avslutter han.  

Endelig får motebransjen en digital bro mellomleverandør og forhandler, sier Thomas Vethe i Texcon. Foto: Texcon

Mer inspirasjon

Vis alle
tomt.